פריצה ועבירות רכוש בצה"ל – מה העונש ואיך מתמודדים

השירות הצבאי יכול להיות תקופה מורכבת, בהתחשב ברקע המשפחתי והכלכלי של החייל, בסוג השירות, השחיקה והקושי האישי והנפשי. גם חיילים בעלי מוטיבציה ומשרתים מסורים יכולים למצוא את עצמם עוברים עבירות רכוש במהלך השירות הצבאי. יש סוגים שונים של עבירות רכוש וסוגים שונים של עונשים. במאמר הזה תוכלו לקרוא על סוגי עבירות הרכוש, העונשים ודרכי ההתמודדות.

 

עבירות רכוש בצה"ל

עבירות רכוש בצה"ל מתחלקות לשלושה סוגים:  הוצאת רכוש צבאי משטח הבסיס, השמדת רכוש צבאי, ושימוש ברכוש צבאי למטרות שהוא אינו מיועד להן.

עבירת הרכוש שכולנו מיד חושבים עליה היא גניבת רכוש, נשק או כל רכוש צבאי אחר. זוהי עבירה נפוצה ופשוט מאוד להבין אותה, אבל הצבא גם מצפה מחייליו לשמור באופן אקטיבי על הרכוש שהוא מפקיד בידיהם: נשק, מחשבים, רכבים וכיוצא באלה, ויכול לשפוט גם על הזנחה או הפקרה.

עבירה נוספת שיכולה לנבוע מהזנחה היא השמדה של רכוש, והעבירה האחרונה היא שימוש למטרות שהרכוש לא מיועד להם -שימוש ברכבים או נשק או מחשבים של הצבא למטרות אזרחיות שונות.

בצבא האחריות על הרכוש היא אישית של החייל, ולכן אם נגרם נזק לרכוש או שהוא נגנב – האחריות נופלת על החייל החתום עליו.

 

מה נכלל בעבירות רכוש בצה"ל

בתוך החלוקה הכללית של עבירות רכוש אפשר לחלק לעבירות נוספות: גניבה, שוד, פריצה, גרימת נזק בזדון או ברשלנות. גם פריצה לבסיס או לחלק אסור בבסיס, נחשבת עבירת רכוש גם אם דבר לא נלקח. חוק השיפוט הצבאי מחשיב גם ניסיון לבצע גניבה כעבירה.

 

חקירת עבירות רכוש

חקירה ושפיטה של עבירות רכוש תלויה כמובן בחומרת העבירה. אם מדובר על הפקרת נשק בבסיס, החקירה והשפיטה תהיה בסמכות המפקדים הישירים עד רמת מפקד הבסיס. אם מדובר בעבירות חמורות יותר, לרוב החקירה תחל עם חקירה של מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת). כאשר חייל מקבל זימון לחקירה במצ"ח מדובר על חקירה לכל דבר, ובחקירות נכנסת החשיבות של השפה המשפטית והדיוק. התייעצות עם עורך דין תוכל לעזור לחייל לענות על השאלות של החוקרים באופן שיכול להקטין את העונש.

 

עונשים לעבירות רכוש

עבירות רכוש מתפרסות על פני מנעד רחב של סוגים, סיבות, חמורה וענישה על פי חוק השיפוט הצבאי. גם רמת ההוכחה לרשלנות או הזנחה משתנה בהתאם לסוג העבירה. עבירת רכוש יכולה להסתכם בריתוק, דרך הדחה משירות ואף ישיבה ממושכת בכלא ורישום פלילי. על כן אלו עבירות שאין להקל בהן ראש.

 

התייעצות עם עורך דין בנוגע לעבירות רכוש בצבא

חוק השיפוט הצבאי והחוק הפלילי בישראל הולכים יד ביד. עבירה במהלך השירות הצבאי נתונה לשיפוט של מערכת המשפט הצבאית, הכוללת בתי דין צבאיים ואת הפרקליטות הצבאית, אבל עבירה במהלך השירות הצבאי יכולה לגרור גם רישום פלילי במערכת המשפט האזרחית. לכן כאשר בוחרים עורך דין להתייעצות, חשוב לבחור אחד אשר מבין בשתי מערכות השיפוט ובשילוב ביניהן.

 

סיכום

עבירות רכוש בצבא רחבות ומגוונות. הצבא מתייחס אליהן בחומרה רבה. כאשר העבירה חמורה, היא יכולה לגרור עונשים חמורים הכוללים מאסר ממושך ורישום פלילי. כאשר חייל צעיר צריך להתמודד עם חקירה משפטית על ידי מצ"ח, כדאי להתייעץ עם עורך דין שמבין בחוק השיפוט הצבאי בכדי שטעות מתקופת השירות הצבאי לא תיגרר לכל החיים.

רכוש צבאי

מאיר דרייר
מאיר דרייר

אני מאיר המנעולן המהיר ואני מספק שירותי מנעולנות מקצועיים ואמינים בכל שעות היממה. אני עובד באופן עצמאי ומתמחה בפתיחת מנעולים לדלתות בתים ורכבים, ובפתיחת כספות. אני מציע שירותי מנעולנות באיכות גבוהה, עם מענה מהיר וזמין 24/7 לכל הלקוחות בערים כמו ירושלים, מודיעין ובית שמש ובכל האזורים הקרובים.

עוד באותו נושא

מה המספר שלך?